domingo, 23 de noviembre de 2014

EL CLIMA D'AULA O LA RELACIÓ ENTRE ELS NENS I NENES A CLASSE


Crec que vull canviar de companys, així et fas amic de tots els nens o nenes de la classe.

Normalment tinc el saludable costum de preguntar als nens i nenes on faig classe sobre el funcionament de la mateixa: què els agrada i què no, que canviarien, de quina manera volen treballar, de quina manera creuen que els va millor per aprendre (metacognició).
Aquest darrer aspecte, mereixeria més deteniment perquè és important que els nens i nenes vagin aprenent que hi ha maneres de funcionar que els va millor que d’altres per aprendre, a la majoria no li serveix per aprendre “hincar codos” (estudiar li diuen a això, també condicionat perquè entenen per estudiar les seves famílies), dic aprendre de veritat, construir esquemes mentals, saber emprar estratègies que després podran tornar a fer servir, recordar conceptes i idees, és a dir, no repetir de manera vomitiva paraules apreses de memòria de les quals després no recorden res; però no em vull allunyar de la frase que encapçala aquesta entrada.
Començo amb les paraules d’un infant a la pregunta si volia mantenir els grups de treball de classe. I quines paraules tan magníficament sintetitzadores de com s’ha de fomentar un bon ambient a les classes. Recordo a la gent que no vol veure-ho que realment l’únic lloc on es poden conèixer de debò gràcies a la convivència diària és l’aula. Però per això els hem de deixar i fer conviure: treballant en equips de treball que vagin canviant durant el curs i que facin que més o menys tothom convisqui amb tothom unes setmanetes; deixant que es parlin entre ells/es; facilitant treballs en grup, parelles...; deixant espais per la seva autogestió com a grups, fer-los partícips reals de les normes de convivència que regulen l’aula, etc.


D’aquesta manera podem aconseguir que tinguem un clima pro bo a classe, on es respectin en general i on els conflictes, entre els nens i nenes i els que puguin generar al professorat,
baixin de manera escandalosa. Hi ha escoles on tenen molts conflictes dins de classes o entre classes i farien bé de pensar-hi al respecte. Això sí, les coses moltes vegades no s’aprenen soles, cal una mediació i intervenció constant del professorat fen complir les normes, ensenyant estratègies de resolució de conflictes i de presa de decisions, afavorint el diàleg, treballant l’assertivitat (el punt entremig entre violència i passivitat)...
Quantes vegades preguntem la opinió real sobre les activitats que duem a terme a classe? Quantes vegades les valoracions dels nens i nenes canvien les nostres activitats i maneres d’actuar?
Evidentment ningú té la raó absoluta i tothom ens equivoquem, però són sempre els nens i nenes?

Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario