domingo, 19 de noviembre de 2017

És millor preparar-se per a una bona feina o ser feliç?

Nombrosos articles parlen sobre la importància d’educar des de tots els entorns, sense deixar de banda els interessos personals dels infants. Per molt que es vulgui  garantir el millor futur per ells, no se’ls pot assegurar que així tinguin ni un treball ni una economia estable. Per tant, es podria començar igualant tots els àmbits educatius, tant els artístics com els científics i més teòrics. En definitiva, aquesta tasca s’hauria d’exercir des de ben petits i pot influir molt com s’enfoqui el fet de lluitar per allò que t’agrada, o resignarte a una una professió més estable econòmicament però no tan passional. 

Els infants disposen de capacitats úniques i bones que els fan especials, però en general aquestes es tendeix a deixar-les de banda si no són rellevants per a la societat d’avui en dia. Aquestes capacitats s’haurien d’aprofitar i no deixar-les de banda. Un bon exemple ens ho mostra el vídeo de la xerrada de Ken Robinson, qui posa molt èmfasi al profit de les habilitats i les capacitats dels infants. En aquest sens parla d’una nena que no es concentrava a l’aula i tots els mestres deien que no se’n podia fer res. La solució la va dur a terme un metge, el qual va saber identificar i visualitzar la seva destresa, que era saber ballar. Avui dia és reconeguda com una de les millors en la seva professió, arribant a crear fins i tot una acadèmia. Amb això el que volem fer entendre es que hem de guiar als infants a que busquin i persegueixin allò que els agrada fer i no el que la societat els fomenta.  Per altra banda, i també considerem molt important i influent la tasca del mestre, ja que aquest no ha de suprimir cap habilitat educativa, per tal de que aquest no la perdi, sinó a l’inrevés, de manera que aquest ha de saber visualitzar-les i potenciar-les, per tal de poder experimentar millores com les de l’exemple anterior.

Un altre àmbit que cal mencionar es l’educació per l’error, educant als infants de manera que no tinguin por a equivocar-se, i visualitzin l’error com a un aspecte  positiu i una font d’aprenentatge que els pugui aportar nous coneixements i experiències.  Per contra si aquesta por es fomenta i s’alimenta des de ben petits, amb el pas del temps els costarà mes enfrontar-se a nous reptes i lluitar pel que realment volen, quedant condicionats i estancats, mentre que si a més a més de restar-li importància a l’error, valorem el procés, l’aprenentatge que aquest comporta i  fomentem valors com poden ser la cooperació, la intergració i la comunicació entre iguals, de manera que es recolzin entre companys tant academicament com moralment, podrem crear un clima càlid, on els infants se sentin segurs tant d’aprendre com d’equivocar-se.

D’altra banda, segons la realització d’estudis científics, és important el treball en grups heterogenis on l’intel·lecte divers sigui el protagonista. Cal remarcar la importància que aquesta tasca implica, ja que el mestre ha de realitzar una preparació prèvia del treball en grup per tal de que es dugui a terme adequadament. Per tant, no es pot desvincular quan s’estigui realitzant el treball. En aquest moment, es  pot aconseguir la unió d’experiències i coneixements, i, a més, s’estableix converses entre els estudiants,  que ajudarà el rebuig de la discriminació a l’aula. 

Tot i que no hauria de ser així, trobem que la diferenciació entre escoles de l’àmbit públic o privat pot originar grans diferències socioculturals i educatives. En una societat igualitaria no es vol que l’educació, en aquest cas el futur dels infants, estigui delimitada per la seva situació econòmica, ja que els llocs més qualificats tendeixen a estar predestinats per a gent amb un nivell econòmic més alt. Per això, les societats on la desigualtat econòmica és molt alta, tendeixen a ser societats desequilibrades i no estables. 

Per tal de crear un bon cllima a l’aula, caldrà tenir en compte aspectes com pot ser l’atenció personalitzada de tots els alumnes, per tal de poder indentificar el més aviat possible la possible discriminació a l’aula.  D’aquesta manera també es podrà discutir i analitzar situacions o events socials per tal de fomentar el raonament crític en situacions realistes. Així doncs, es farà entendre als infants la posició de l’aliat, utilitzant les narratives d’experiències o persones que puguin sentir-se marginades, creant i fomentant un bon clima d’aprenentatge.

Marta Arlandis, Elena Hungria, Lidia Guevara, Marta Farré

No hay comentarios:

Publicar un comentario