domingo, 24 de septiembre de 2017

LA PRIMERA GRAN REUNIÓ AMB LES FAMILIES

Per aquestes dates a les escoles es realitza una reunió grupal amb les famílies. Els formats i les modalitats són força variats però hi ha alguns aspectes que, segons el meu parer, haurien de ser motiu de reflexió.

L’hora de la reunió: habitualment es fa en sortir els nens i nenes a la tarda amb servei d’acollida per poder anar amb els nens i nenes. D’entrada ja és una aproximació que sembla prou correcte perquè encara deu quedar alguna escola que manifesta clarament que no vol nanos a la reunió però no facilita que puguin estar amb algú mentre la família hi assisteix. També hi ha centres que la fan a l’hora que els és més còmode a les mestres: al migdia a l’hora de feina per no haver-se de quedar a la tarda. En alguns llocs argumenten que total ve la mateixa gent que a la tarda. Evidentment és una opció respectable si es veu corroborada amb al realitat, però cal tenir en compte el que pot suposar això a les famílies que tinguem.

En alguna escola, la reunió la fan força més tard, tirant cap al vespre per intentar facilitar al màxim l’assistència de famílies. Evidentment aquí cal compaginar i compensar l’esforç laboral del professorat i és una opció que també podria ser discutible per allunyar-se tant de l’horari docent.

Sigui quina sigui l’opció escollida, així com la resta d’aspectes que envolten la reunió, per descomptat ens donaran força informació de la professionalitat del centre o potser hauríem d’anar dient més del seu equip directiu a moltes escoles (en ser qui pren la decisió sense consultar realment al professorat), i de quin posicionament té l’escola envers les seves famílies.

A moltes escoles es fa un recompte de les famílies que assisteixen i en algunes es parla de què fer per aconseguir acostar més les famílies al centre. Però no sé si la inspecció educativa és un aspecte que supervisa, com tampoc no sé si ho fa quan en una escola marxen massivament mestres a treballar en un altre indret.

Tornant al cos de l’entrada, és interessar veure de què es parla a la reunió? D’educació? D’aspectes organitzatius? De tot una mica? Una mica d’organització i poca cosa més?
Hi ha escoles que verbalitzen la seva preocupació per la baixa assistència de les famílies però no sé si en totes reflexionen realment de perquè pot passar: les famílies no estan preocupades en el que els puguin dir a l’escola dels seus fills o filles? L’experiència els ha demostrat que aquestes reunions no serveixen de gairebé res? S’ha parlat amb famílies per mirar d’esbrinar perquè succeeix? O senzillament es critica a les famílies sense més?

S’avisa amb prou temps de dia i hora de la reunió a les famílies? Se’ls demana compromís i treball conjunt? O tan sols que obeeixen tot el que es demana des de l’escola? Es passen amb anterioritat els punts que es tractaran a la reunió?
Són molt els interrogants que s’han de plantejar per fer-ho el millor possible i treballar el més proper possible amb les famílies. De totes maneres, a mi em sembla que massa reunions són una pèrdua de temps, massa genèriques sense parlar realment de gran cosa.

En canvi d’altres, les profitoses, són personalitzades a l’aula, fan dinàmiques perquè les famílies vegin com s’està treballant amb els seus fills i filles, es parla de com es fan les coses i sobretot PERQUÈ...  si a moltes escoles el professorat es queixa que els cicles són massa informatius, que la informació es podria enviar per correu i dedicar-se a aspectes més productius; segurament és un raonament que es podria traslladar a la reunió de principi de curs amb totes les famílies de la classe.

De totes maneres, jo crec que en alguns llocs a les famílies els tocarà, si volen ajudar realment als seus fills i filles, prendre un paper més actiu de queixa i protesta davant les instàncies pertinents. De fet, ja està passant amb circumstàncies de suposat maltractaments per part de mestres a nens i nens en els quals l’escola no fa gairebé res i les famílies es veuen empeses a presentar cartes de protesta... cartes d’aquestes durant el curs passat ja va haver-hi a diferents escoles, i el més trist és que cartes d’aquestes, les fetes de bona fe per protegir les seves criatures, són evitables si s’abordessin els conflictes d’una altra manera: dialogada i procurant solucionar-ho no dient “que no s’hi pot fer res” o negant/manipulant els fets en benefici d’un malentès corporativisme.

Recordo en una no-escola a la qual acabava d’arribar ens van obligar a fer la reunió de primer de primària amb les famílies abans de començar les classes: quan encara no coneixíem els nanos les dues tutores i tampoc no coneixíem l’escola, evidentment sense ningú de l’equip directiu, i ens deien que era per donar confiança a les famílies que comencen primer! Però quina confiança sinó teníem gairebé res amb cara i ulls a explicar! Que diantre els devíem explicar? No ho recordo, els llibres que tenien, què havien de ficar a la bossa de la piscina... després una mare ens deia que se’ns veia molt perduts als dos tutors, perduts? Sinó sabíem encara gairebé ni on érem! Segurament llavors cap família es va queixar, jo crec que a vegades les famílies quan reben aquests missatges des del centre el que fan és anar allunyant-se mentalment d’ell i és clar, com m’explicava l’altre dia una mare de la reunió de l’institut, després de rebre missatges incoherents pensen una hora i mitja perduda, potser no es queixen però ja no esperaran gran cosa del centre.


Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario