domingo, 27 de noviembre de 2016

QUÈ FAN LES BONES MESTRES?

Imagino que compartireu amb mi que aquesta és una bona pregunta, de resposta no tan clara i massa subjecte a opinions subjectives i a controvèrsies o perversions depenent d’on es posi el dit a l’ull de l’avaluació. 

Malgrat que mesurar la qualitat docent és un fenomen complex i controvertit, en el qual intervenen força variables, m’ha semblat interessant recuperar algunes idees d’un article. És un estudi que analitzà la relació entre efectivitat docent i el progres de l’alumnat. Aquí tenim algunes idees de l’article de què com treballa el professorat eficient:

-          Ús d’instrucció personalitzada, de mètodes per descobriment i altres metodologies de caire pràctic, saben fer servir una gran varietat d’estratègies d’ensenyament.
-   Posen l’èmfasi en el nen/a-noi/noia, és el centre, i com a tal, l’important és el seu aprenentatge. Proveeixen l’alumnat amb habilitats bàsiques i pensament crític perquè tingui èxit. Per tant, maximitzen el temps d’instrucció, destinen més temps a ensenyar que a la gestió d’aula.
-   Habilitat per explicar de manera clara els continguts i per proporcionar instruccions clares als estudiants durant els seu procés d’ensenyament-aprenentatge.

-  Reconeixen la complexitat de l’assignatura i se centren en la conceptualització significativa dels coneixements, en lloc de factors aïllats, sobretot en matemàtiques o la lectura.
-       S’aconsegueixen millors resultats quan s’emfatitza el pensament crític i la memorització, no cada cosa per la seva banda.
- Tenen bones expectatives sobre l’aprenentatge de l’alumnat. L’habilitat de comunicar grans expectatives als estudiants fa que tinguin millors resultats.
- L’ús de la tecnologia quan s’empra per ensenyar habilitats de pensament d’ordre superior, alhora que s’ajuda a fomentar el pensament crític entre l’alumnat.
- L’avaluació la duen a terme durant tots els procés d’ensenyament-aprenentatge, emprant una gran varietat d’estratègies, tan formals com de caire més informal. Oferint a l’alumnat un feed-back significatiu.
Mantenen un ambient d’aprenentatge positiu i productiu gràcies al seguiment de rutines amb autonomia en el seu aprenentatge.
-  La gestió de l’aula es basa en el respecte, justícia, confiança. On el clima positiu és fomentat i mantingut.  El professorat genera un clima positiu establint i reforçant les expectatives clares al llarg de l’any escolar, però sobretot a principi de curs.
-  En una classe productiva i positiva el o la docent té en compte tant la vessant acadèmica de l’estudiant, com la social i les seves necessitats personals.

 Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario