domingo, 22 de marzo de 2015

L’EXTRAVAGÀNCIA DE LA IGUALTAT (III)

Com deia a la darrera entrada, Jacotot, advocant per la igualtat de les intel·ligències, baixa de la tarima del professor.
Però, atenció! Cal no caure en la trampa de baixar de la tarima i seguir reproduint el model sense adonar-se. Xavier Laudo, seguint la pista de Jacotot, parla de quatre rols del docent: el mestre explicador, el mestre socràtic, el mestre facilitador i el mestre emancipador.
El mestre explicador és aquell que actua segons la imatge del mestre tradicional, el que li dóna el coneixement triat i mastegat a l'alumne. El mestre socràtic és aquell que es fa l'ignorant i, a través de preguntes, va conduint a l'alumne fins on ell vol que arribi. “A priori, se trata de trata de movilizar la capacidad para pensar del estudiante, pero debe considerarse que no deja de ser un procedimiento de confirmación de que el alumno sólo puede aprender a través del discretamente programado sendero que le propone la inteligencia superior y sabia del maestro”.
El mestre facilitador, és entès en el text com aquell que no imposa un determinat saber ja preestablert, sinó que acompanya cada alumne segons les seves possibilitats. La crítica a aquest tercer rol és que aquest plantejament pedagògic trasllada la desigualtat de les intel·ligències de la relació docent-discent a la relació discent-discent. És a dir, encara que desjerarquitza el paper del professor, segueix perpetuant la idea de que les intel·ligències no són iguals.
El mestre emancipador, doncs, què fa? Senzillament, segons la interpretació que el filòsof Jacques Racière fa de Jacotot, acompanya l'estudiant, l'anima a seguir treballant, a que no defalleixi, i li pregunta: “i tu, què en penses?”. El mestre emancipador no es queda mut. Condueix a l'estudiant fins a la cultura, l'acompanya per un camí que no ha transitat abans, però no li dóna les respostes ni espera que l'estudiant arribi a les seves pròpies conclusions. Només l'enfronta a l'experiència i el deixa que la visqui i que n'aprengui. Així, un cop hi ha aprenentatge, però no abans, podem dir que hi ha hagut ensenyament.
Per als utilitaristes, per als que busquin tècniques i aplicatius, pràctiques pedagògiques alternatives i mètodes innovadors, segurament Jacotot i el seu Ensenyament Universal no els serviran. Però, recitant les paraules inicials de Rancière, cal retornar periòdicament a la veu dissonant i poc reconeguda de Jacotot perquè l’acte d’ensenyar no perdi mai del tot la consciència de les paradoxes que li donen sentit.
Ignasi Flores

Per ampliar informació:
JACOTOT, Joseph (2008). Lengua Materna. Enseñanza Universal. Buenos Aires: Cactus.
LAUDO, Xavier (2013): “Educación y emancipación: de la experiencia de Jacotot a la expectativa de Rancière” a Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació, 21.

RANCIÈRE, Jacques (2003). El maestro ignorante. Barcelona: Laertes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario