domingo, 15 de marzo de 2015

L’EXTRAVAGÀNCIA DE LA IGUALTAT (II)

Joseph Jacotot, hizo oír una disonancia inaudita, una de esas disonancias a partir de las cuales ya no puede construirse ninguna armonía en la institución pedagógica: una disonancia que hay que olvidar para poder cotinuar edificando escuelas, programas y pedagogías, pero que quizá también hay que volver a escuchar, en ciertos momentos, para que el acto de enseñar no pierda nunca del todo la conciencia de las paradojas que le dan sentido”.

D'aquesta experiència, n’extreu dues idees pedagògiques, que titula “tot està en tot” i la “igualtat de les intel·ligències”. Ambdues fan referència a la intel·ligència humana com a capacitat creadora. Jacotot diu que qui llegeix a Fénelon i comprén que la seva gramàtica és la mateixa que la de qualsevol altra peça de la literatura francesa, o que totes les ciències i les arts són fruit de la intel·ligència humana, la mateixa que ha escrit el Télémaque, la mateixa que aconsegueix llegir-lo, traduir-lo, escriure'n una opinió... entén sense complicacions que tot està en tot, i que totes les persones tenen la capacitat de fer servir la cultura que generar cultura. Per això, hi ha igualtat d'intel·ligències. Per això, els alumnes han pogut aprendre sols, sense la mediació de l'explicació del mestre.

La “dissonància inaudita” de Jacotot (de la que ens parlava al principi Rancière), no consisteix en una nova metodologia o en una tècnica més eficaç. Això és el que voldrien els seus conciutadans de la França revolucionària que, com en tots els règims anteriors i posteriors, només volen apropiar-se d’allò nou i diferent per reproduir-ho estatalment/industrialment, com si fos l’antídot definitiu contra l’analfabetisme. Però Jacotot no ha inventat un mètode, ha fet una experiència. I comprèn que els bons resultats de l'experiència no són mèrit de la intel·ligència del professor (la seva), sinó de la intel·ligència de l'alumne. I això l'ha ressituat com a docent. L'Ensenyament Universal és un mètode a aplicar, sinó una manera d'entendre l'ensenyament, una manera d'entendre la relació entre el docent i el discent. Aquests dos rols, tradicionalment, s'han entès jeràrquicament. Jacotot, advocant per la igualtat de les intel·ligències, baixa de la tarima del professor.


Ignasi Flores

No hay comentarios:

Publicar un comentario