domingo, 12 de octubre de 2014

LES PROVES DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES REALCEN L'EDUCACIÓ LENTA.

A moltes escoles, especialment les obsessionades amb les proves de Competències Bàsiques (CB) de sisè, es podria fer un experiment que trobo interessant.
Val a dir, que podrien ser moltes perquè cada cop més es valora, per sobre de tot, els resultats de les escoles en funció de com els hi van les proves. Veritablement és un drama que algunes/moltes escoles siguin valorades (ja sigui per direcció i/o inspecció) fonamentalment pels seus resultats a les proves de CB, 4 proves d’una hora cadascuna de llengües (català, castellà, anglès) i matemàtiques.
Especialment indicat l’experiment per les escoles que corren massa, fan engolir temes al seu alumnat de manera gairebé industrial, com una cadena de muntatge en la qual és igual que no entenguis res, l’important es que vagis produint la part de la peça que et correspon. Vinga controls a dojo i treballets que no reben la corresponent pausa i atenció personalitzada, i per tant una avaluació constructiva que ajudi a aprendre, és a dir, a consolidar aprenentatges que es puguin fer servir amb posterioritat.
Bé, l’experiment consisteix en llegir amb l’alumnat de sisè (veiem el final de la seva trajectòria a l’escola, els fruits) de manera detinguda algun text del llibre de medi o la portada de les CB on donen les instruccions sobre com fer-les. En aquest darrer exemple, podria ser que algú es trobés que la majoria no entenen res de la portada. Per exemple: que no saben que és l’Educació Primària, o que els anys que figuren són els d’un curs anterior.
Un altre vessant del microexperiment podria ser fer llegir un parell de pàgines d’un text del llibre de medi, preguntar si ho han entès i que ens diguin que sí. I quan comencem a llegir amb ells línia a línia veure que no han entès gran cosa perquè moltes paraules i vocabulari no l’entenien i no s’han molestat en buscar-lo.
Uf, per no parlar si se’ls demana fer una petita cerca en la qual hagin de sortir d’un motllo preeestablert. Quina mandra tan brutal!!
Si el resultat d’aquests petits experiments no és positiu, fora bo replantejar-se si tal vegada no correm massa perquè no se n’assabentin de gairebé res. Caldria recuperar més calma a l’hora de treballar, conversant més amb l’alumnat, personalitzant al màxim els aprenentatges.

Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario