A moltes escoles, especialment les obsessionades amb les proves de
Competències Bàsiques (CB) de sisè, es podria fer un experiment que trobo
interessant.
Val a dir, que podrien ser moltes perquè cada cop més es valora, per sobre
de tot, els resultats de les escoles en funció de com els hi van les proves. Veritablement
és un drama que algunes/moltes escoles siguin valorades (ja sigui per direcció
i/o inspecció) fonamentalment pels seus resultats a les proves de CB, 4 proves
d’una hora cadascuna de llengües (català, castellà, anglès) i matemàtiques.
Especialment indicat l’experiment per les escoles que corren massa, fan
engolir temes al seu alumnat de manera gairebé industrial, com una cadena de
muntatge en la qual és igual que no entenguis res, l’important es que vagis
produint la part de la peça que et correspon. Vinga controls a dojo i
treballets que no reben la corresponent pausa i atenció personalitzada, i per
tant una avaluació constructiva que ajudi a aprendre, és a dir, a consolidar
aprenentatges que es puguin fer servir amb posterioritat.
Bé, l’experiment consisteix en llegir amb l’alumnat de sisè (veiem el final
de la seva trajectòria a l’escola, els fruits) de manera detinguda algun text
del llibre de medi o la portada de les CB on donen les instruccions sobre com
fer-les. En aquest darrer exemple, podria ser que algú es trobés que la majoria
no entenen res de la portada. Per exemple: que no saben que és l’Educació
Primària, o que els anys que figuren són els d’un curs anterior.
Un altre vessant del microexperiment podria ser fer llegir un parell de
pàgines d’un text del llibre de medi, preguntar si ho han entès i que ens
diguin que sí. I quan comencem a llegir amb ells línia a línia veure que no han
entès gran cosa perquè moltes paraules i vocabulari no l’entenien i no s’han
molestat en buscar-lo.
Uf, per no parlar si se’ls demana fer una petita cerca en la qual hagin de
sortir d’un motllo preeestablert. Quina mandra tan brutal!!
Si el resultat d’aquests petits experiments no és positiu, fora bo
replantejar-se si tal vegada no correm massa perquè no se n’assabentin de
gairebé res. Caldria recuperar més calma a l’hora de treballar, conversant més
amb l’alumnat, personalitzant al màxim els aprenentatges.
Josep Maria López Madrid
No hay comentarios:
Publicar un comentario