lunes, 15 de diciembre de 2014

LA INTRODUCCIÓ DEL JOC DE TAULA A L’ESCOLA, UN PAS CAP A LA GAMIFICACIÓ?

Enguany el nostre projecte d’escola va relacionat amb el joc i les joguines. D’ençà de la nostra decisió que el meu cap començà a generar i relacionar diferents aspectes del joc, de l’educació i de la meva pròpia experiència personal.

Es juga a l’escola? S’utilitzen els jocs com a recurs educatiu? Realment ho són?

Què a l’escola es juga és una obvietat però què s’utilitzi  el joc com a recurs educatiu fora de l’àrea d’Educació Física és més que discutible.
Ens centrarem en el joc de taula com a recurs educatiu a les àrees instrumentals, concretament a les matemàtiques.

Què ens aporta? És realment educatiu? Afavoreix l’aprenentatge i el de envolupament de les competències bàsiques?

Sembla prou clar que ens aporta manipulació de materials, de situacions, de possibilitats. Ens apropa a la realitat física de les matemàtiques, a l’experimentació matemàtica.  Ens aporta, també, la possibilitat de treballar i desenvolupar aspectes com  l’espai i la forma, la resolució de problemes de tipologia diversa, la mesura, l’estadística i l’atzar. És a dir, ens aporta competència matemàtica de manera global, lúdica i motivadora.

Podríem també fer un petit esment de com el joc de taula ajuda a desenvolupar estratègies de relació interpersonal, a viure i conviure en situacions afectives,  a resoldre situacions de manera grupal i a generar aprenentatge de manera col·lectiva i cooperativa, en definitiva, podríem establir que és una molt bona eina per desenvolupar les habilitats socials. Estaríem parlant, aleshores,  d’aportacions al desenvolupament de la competència d’autonomia i iniciativa personal.

El joc de taula respondria a un situació o enfocament de tipus globalitzador de l’aprenentatge és per això que afecta directa o indirectament a totes les competències bàsiques en funció del joc, de la temàtica, dels suports, dels agrupaments,...

En aquest sentit els responsables de lu2.cat ja els han introduït en diferents escoles i, fins i tot, tenen una organització de jocs de taula per temes o àrees.




De quina manera podem introduir el joc  de taula dins l’aula?

Els racons (en una versió minimalista i molt senzilla organitzativament parlant) tornen a ser una fantàstica solució per poder introduir el joc de taula d’una manera més o menys sistemàtica i aprofitar tota la seva potencialitat en les àrees instrumentals.

El que hem fet a l’escola, amb la inestimable convicció, participació i esforç dels i les tutores,   ha estat destinar una hora de l’àrea de matemàtiques a la resolució de problemes. Aquesta sessió l’hem organitzada a partir de sis tipologies diferents de problemes, sis activitats  autònomes que els i les alumnes han d’escollir i resoldre, generalment, de manera grupal. Els sis problemes són rotatius de manera que cada setmana cada grup fa un problema diferent. Uns petits racons de resolució de problemes.
Un d’aquests problemes, una d’aquestes situacions problema, és un joc de taula. Els i les nenes han de resoldre com es juga i jugar! Han de llegir les instruccions, organitzar-se i encetar la partida tot seguint les normes i realitzant les diferents tasques que demanen el joc. Normalment totes aquestes tasques requereixen d’un esforç intel·lectual i matemàtic  important: raonament, memòria, càlcul, atenció, percepció, anàlisi i aplicació d’estratègies, combinatòria, anticipació, identificació i classificació de formes geomètriques,   ...
D’aquesta manera hem pogut començar a introduir diferents jocs de taula amb les seves corresponents instruccions dins l’àrea de matemàtiques.

Aquests són els jocs de taula que hem introduït, per ara,  dins les aules a l’hora de resolució de problemes en diferents cursos de primària:  Speed Cups ,UNO, Rummikub (versió simple), Fantasma Blitz, Tantrix, Rush Hour, Hundir la flota, Cubulus, El joc dels gratacels, Ubongo i el Gobb’it.

Per acabar i a mode de conclusió us deixo amb la interesantíssima reflexió d’una experta en joc, en jocs, en jugar i en motivar, l’Imma Marín.
(Segur que sí)

                                                                                                                                                                           

David Sánchez Sánchez

No hay comentarios:

Publicar un comentario