martes, 27 de mayo de 2014

LLIBERTAT RESPONSABLE

Des que el meu company Josep Mª i jo anem perdent el temps plegats en l’elucubració pedagògica (i política) que anem donant voltes al paper de l’escola pública en l’educació i formació d’individus autònoms, lliures, conscients, responsables,participatius, gestors del seu aprenentatge, ... Vaja, del paper de l’educació pública en el canvi de model de societat. És ben cert que el  Departament d’Ensenyament (abans Educació)  ha escrit en algun paper mullat alguns d’aquests conceptes però, sincerament, no hi ha qui se’ls cregui (a cap dels dos).

      El concepte de responsabilitat és el primer concepte que, en els nostres anars i venirs reflexius, apareixia. Som realment responsables de les nostres accions en el context global en el que vivim? En l’àmbit que ens pertoca, sabem els mestres quin és o hauria de ser la nostra responsabilitat en aquest sentit, en l’educació/formació dels i les nostres alumnes? Són els nens i nenes conscients de la importància del seu pas per l’escola i la seva responsabilitat en aquest? Ho són les seves famílies? Els eduquem/formem en la responsabilitat?

      Sense generalitzar,  em trobo sovint que aquesta responsabilitat es dilueix en una mena d’actitud general d’ignorància consentida, d’ingenuïtat celebrada o de comoditat necessària. La irresponsabilitat (conscient) de l’administració, en el sentit global del terme,  la deixo de banda per ara. N’hi ha per escriure uns quants llibres...

     De quina manera treballar la responsabilitat en un mateix des de l’escola? Com aprendre a utilitzar la nostra llibertat de manera responsable? De quina manera treballar la responsabilitat com  a part del procés educatiu propi i aliè? Com establir un procés educatiu que alliberi i responsabilitzi als i les nostres alumnes? De quina manera treballar la responsabilitat respecte a l’entorn, proper i no proper? Com utilitzar la nostra llibertat pel canvi i la participació?
Buscant informació sobre la responsabilitat com a eix, com a principi d’un model educatiu, vaig anar a parar a la pedagogia llibertària, el concepte de llibertat responsable, l’escola PAIDEIA a Extremadura i, com no, a Ferrer i Guàrdia.

apoyo mutuo, solidaridad, libertad, igualdad ético colectiva, dignidad, responsabilidad, participación, compromiso, decisión colectiva, sinceridad, autonomia, derechos y obligaciones, respeto, problemas, convicciones, razonamientos,  trabajo colectivo, coeducación, personas  libres y autogesionadas, decisión, elección, interés, consciencia, auto-didactismo, cooperación didáctica, ayuda, auto-evaluación, limpiar, recoger, administrar materiales, asamblea, crítica, dudas, sentimientos, propuestas, decisiones colectivas, consenso, votación.
           

Em continua sobtant la meva pròpia ignorància!   (Uff, quina sort!)



I si mirem  enrere  en el temps  per anar endavant en la nostra consciència...
David Sánchez Sánchez

No hay comentarios:

Publicar un comentario