A
l'article "els deures escolars"
de la revista Perspectiva escolar,
número 181 de l'any 1994, tracta diferents temes sobre els deures que posen a
l'escola, el moment, l'edat i que comporten....
Primerament,
defensa que els alumnes han de tenir deures, però que aquests han de tenir un
sentit amb el que es fa diàriament a classe, no només com a hàbit de treball.
Els deures han de cobrir una necessitat d'aprenentatge, és per això que exposa
que abans de començar la tasca l'alumne hauria de preguntar-se <què
m'ajudarà a aprendre?> i en finalitzar-los < què he après?>, però jo,
personalment considero que les preguntes ( que haurien d'aprendre? que han
après? ) se les hauria de fer el professor per tal de millorar.
Tot
seguit exposa que hi ha 4 tipus de deures: els deures mecànics (per aplicar
algun procediment que han après), l'aportació de material (que pot venir de
qualsevol font i la seva funció és relacionar els aprenentatges amb la
realitat), els treballs d'elaboració o dossier (molt útils per a deixar de
banda el llibre, ampliar coneixements... El professor sol donar un guió),
l'estudi puntual d'un tema tractat a classe.
L'aportació de material es pot començar a cicle inicial, els deures
mecànics i l'estudi puntual a partir de cicle mitja. El dossier, a realitzar
totalment per l'alumne (no per fotocopies, es per a cicle superior.
Sempre
parlem de diversitat i inclusivitat, però ho tenim en compte alhora de posar
els deures? No tots els alumnes tenen les mateixes necessitats ni dificultats i
no tot és útil per a tots, per això es defensa que els mestres han de posar
deures de quantitats i tipus variables, adaptant-los al màxim als alumnes, però
habitualment es deixa de banda.
Sovint
es posen deures de vacances, però es convenient? Els quaderns d'estiu (on
s'hauran d'indicar aspectes a treballar) i deures genèrics per a tot el curs
són per a reforçar aprenentatges que s'han adquirit durant l'any. En el cas
d'alumnes que no han tingut un rendiment adequat cal que els mestres donin una
feina específica de l'àrea a reforçar. Es convenient que els deures siguin
avaluats, que el mestre sigui conscient de les dificultats que tenen els
alumnes amb les tasques que posa diàriament, dels seus progressos... Alhora els
alumnes estan més motivats si noten com el professor segueix el seu
aprenentatge. Però fer un seguiment tant específic en totes les àrees es
possible amb 25 alumnes a l'aula?
Finalment,
sempre a les aules del grau d'educació Primària es parla de la importància de
la coordinació. És necessari que els mestres coordinin el repartiment de les
tasques per a no posar excés de feina, i s'unifiquin els aprenentatges que
imparteixen.
Laia Viadé
No hay comentarios:
Publicar un comentario