lunes, 30 de enero de 2017

ESCOLES D’OPORTUNITATS

M’encanta el títol d’aquest projecte engegat al 2014 a Estats Units. Un grup d’educadors/es van tractar de destacar les escoles de secundaria que procuren disminuir la bretxa de desigualtat d’oportunitats a través de 11 pràctiques avalades per la recerca i no per la puntuació de les proves estandarditzades, que són més la mesura del nivell socioeconòmic que de res més.


El projecte avalua com de bé els centres afavoreixen de suport psicològic i de salut a l’alumnat, polítiques de disciplina justes, programes de mentoria docent d’alta qualitat, ampli i enriquit currículum... cercant l’èxit educatiu de l’alumnat adaptant-se al seu context, buscant vies d’atendre les necessitats de les seves pròpies comunitats.

No faré un resum sencer de l’article que podeu consultar sencer , però em quedo amb la idea del currículum enriquit. Temari atractiu per si mateix, que sigui l’excusa per iniciar projectes reals i sentits per part de l’alumnat, que el faran treballar més que de qualsevol altre manera per aconseguir les seves fites.

Resultado de imagen de art therapy


Un dels centres aprofita l’interès per les arts per proporcionar un programa acadèmic potent que contribueixi a que l’alumnat desenvolupi la confiança en si mateix i el seu talent. D’aquesta manera el que fan és fer-los treballar més, parlem d’un centre amb un alt grau d’alumnat socialment desfavorit, dediquen tardes i caps de setmana preparant les seves actuacions i exposicions.

La directora de l’institut explica que “les arts tenen el poder de transformar vides. Per molts estudiants, incloent els que tenen dificultats acadèmiques o pateixen problemes socials/emocionals, les arts són una via per a l’èxit. Les arts desenvolupen el pensament crític, la creativitat, l’autodisciplina, la perseverança i l’habilitat per treballar de manera cooperativa. Empenyem als estudiants a prendre riscos creatius i utilitzar les arts per lluitar per les causes per les quals creuen”.
El títol no us sembla collonut? Com haurien de ser les nostres escoles. Quantes escoles i instituts neguen les oportunitats a l’alumnat desfavorit amb feines repetitives, mecàniques i sense sentit?

Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario