Heu sentit soledat docent? Existeix?
Sí, sí... aquella sensació que molts companys i companyes tenim o hem tingut
innumerables vegades als nostres centres quan proposem o parlem de canvis a
l’escola: d’inclusió, diversitat, de cooperació i projectes, de racons i avaluació,
de diversitat i respecte pels ritmes d’aprenentatge,
d’autogestió i participació, de democràcia i comunitat, de progrés ... En
definitiva, quan parlem de canvi de
model educatiu. (Curiós quan n’hi ha
i n’hi ha hagut moltíssimes i grandíssimes experiències en aquest sentit...)
Soledat? Si tan sols fos
soledat...N’hem sentit històries de tots tipus i colors... (d’insurrectes està el món ple!)
Sembla que les dificultats i
resistències per a realitzar canvis a algunes escoles són més que reals i,
sembla evident, que els motius i els perquès
són molt variats i complexos. (organització
mundial, capital i mercat, governs, lleis, departaments, inspeccions, equips
directius, mestres, famílies, alumnes ...). Alguns autors fins i tot fan referència
a aquest fet. Això sí, amb poques propostes de ruptura amb l’statu quo (no fem enfadar a ningú!)
De tots aquests perquès fa un temps que dono voltes a la falta d’un moviment pedagògic
de referència, a la necessitat (tot i la seva existència) de més presència
pública d’organitzacions de mestres i escoles pel canvi de model, moviments
pedagògics de denúncia, associacions amb més incidència als centres (més enllà de cursos o de revistes i llibres súper interessants que
acaben en un racó de la biblioteca ), grups generadors de debat, de dubte (les inspeccions cogiten ergo són?), més
presència familiar en temes pedagògics,...
. En definitiva un marc de suport a les noves
propostes de canvi...de suport a la soledat dels i les mestres. (si us plau, un pèl més radicals,
d’arrel, cap a l’afectació total del sistema tradicional, cap al canvi definitiu,...)
La sensació, i potser és tan sols meva i m’ho haig de fer mirar, és que no hi ha
la suficient força per tal d’aturar aquesta nova
onada d’academicisme i excel.lentisme
, de graellisme i resultadisme, d’exclusivisme i individualisme, d’imposició i por.
En els últims anys El diari de l’educació ha fet força aquest paper, ha
estat altaveu de l’educació i ha permès que, de tant en tant, puguem parlar
d’educació a l’escola (rar, no?). Tot i això, en moltes ocasions arriba massa
des de la llunyania al ser una publicació per escrit (s’ha de llegir!).
- Organitzar-se estaria bé, oi?
- - Segur que no interessaria a molts companys i companyes! –
M’increpa en Josep.
Així doncs....
Ens organitzem en una Xarxa d’Innovació Pedagògica? Canviem
el XIP?
Pd: Potser algú ha sentit les meves cabòries...
Pd2: Serà la ILP una possible solució?
David Sánchez Sánchez
No hay comentarios:
Publicar un comentario