domingo, 11 de octubre de 2015

CONTES BOJOS: UN RACÓ COOPERATIU AMB MOLTES POSSIBILITATS LINGÜÍSTIQUES



Després d’unes quantes entrades relatives a les nostres opinions, avui us presentem un possible racó cooperatiu de llengua catalana amb moltes possibilitats i, sens dubte, molt útil en el desenvolupament de les diferents dimensions (Dimensió comunicació oral, Dimensió comprensió lectora, Dimensió expressió escrita, Dimensió literària i Dimensió plurilingüe i intercultural) de les Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. i en d'altres competències bàsiques. Aquest racó cooperatiu és el racó dels Contes bojos.

(La nostra proposta és fer servir l'aplicació coordinada per la Pilar Codina i dissenyada per la Montse Pons com a racó cooperatiu a l'àrea de llengua)


L’aplicació dels contes bojos té un funcionament aparentment senzill tot i que ,com intentaré justificar en aquesta entrada, se’n pot extreure moooolt de suc i és molt motivador pels nens i nenes.
Es presenta amb un munt de títols de contes sobre els quals es pot clicar i entrar. Un cop a dins, per exemple, de L’excursió accidentada trobem una pantalla com aquesta on s’han d’introduir diverses paraules que, finalment, formaran un conte boig. El conte, però, no apareix enlloc...de moment.

Com es pot observar en aquesta graella d’entrada apareixen categories gramaticals com l’article, el nom i l’adjectiu. Apareixen qüestions de concordança, gènere i nombre. En aquest sentit és molt útil per treballar aspectes gramaticals i observar la seva necessitat (els errors gramaticals i/o de concordança es detecten de seguida ;)

També es poden introduir els camps semàntics a partir del  vocabulari que proposen els contes.



Un cop omplerta, la graella queda de la següent manera:


I amb les paraules incloses al conte boig, aquest és el boig resultat!



Les possibilitats són infinites: il·lustracions, representacions,  narració de contes  als més petits i petites , llibre de contes per a final de curs, recull de lectures per a altres cursos, treballs de comprensió oral i escrita, creació de contes bojos de més o menys complexitat (aquesta activitat és d’una certa dificultat) , publicació a les pàgines web de les escoles, realització de muntatges animats i amb música a partir dels contes, activitats amb famílies, padrins de lectura, ...

Sembla evident, veient la llista de possibilitats, el desenvolupament de totes les Dimensions de les Competències bàsiques en l’àmbit lingüístic a un nivell  o altre a tots els cursos. Tot depèn de la imaginació dels i les mestres.

No em puc estar d’incidir en  la nostra aposta pel treball sistemàtic per racons cooperatius i la realització de racons com aquest que, sota aquesta metodologia, proporcionen molta riquesa, molts matisos i una altra, molt diferent, relació amb l’aprenentatge, els companys, mestres,  l’aula, l’escola, el món,...


David Sánchez



No hay comentarios:

Publicar un comentario