Després d’unes
quantes entrades relatives a les nostres opinions, avui us presentem un
possible racó cooperatiu de llengua catalana amb moltes possibilitats i, sens
dubte, molt útil en el desenvolupament de les diferents dimensions (Dimensió comunicació oral, Dimensió comprensió lectora, Dimensió expressió escrita, Dimensió literària i Dimensió plurilingüe i intercultural)
de les Competències
bàsiques de l’àmbit lingüístic. i en d'altres competències bàsiques. Aquest racó cooperatiu és el racó dels Contes bojos.
(La nostra proposta és fer servir l'aplicació coordinada per la Pilar Codina i dissenyada per la Montse Pons com a racó cooperatiu a l'àrea de llengua)
(La nostra proposta és fer servir l'aplicació coordinada per la Pilar Codina i dissenyada per la Montse Pons com a racó cooperatiu a l'àrea de llengua)
L’aplicació dels
contes bojos té un funcionament aparentment senzill tot i que ,com intentaré
justificar en aquesta entrada, se’n pot extreure moooolt de suc i és molt motivador pels nens i nenes.
Es presenta amb un
munt de títols de contes sobre els quals es pot clicar i entrar. Un cop a dins,
per exemple, de L’excursió accidentada trobem
una pantalla com aquesta on s’han d’introduir diverses paraules que, finalment, formaran un conte boig. El
conte, però, no apareix enlloc...de moment.
Com es pot observar
en aquesta graella d’entrada apareixen categories gramaticals com l’article, el
nom i l’adjectiu. Apareixen qüestions de concordança, gènere i nombre. En
aquest sentit és molt útil per treballar aspectes gramaticals i observar la
seva necessitat (els errors
gramaticals i/o de concordança es detecten de seguida ;)
També es poden introduir els camps semàntics a partir del vocabulari que proposen els contes.
Un cop omplerta, la graella queda de la següent manera:
I amb les paraules
incloses al conte boig, aquest és el boig resultat!
Les possibilitats
són infinites: il·lustracions, representacions, narració de contes als més petits i petites , llibre de contes
per a final de curs, recull de lectures per a altres cursos, treballs de
comprensió oral i escrita, creació de contes bojos de més o menys complexitat
(aquesta activitat és d’una certa dificultat) , publicació a les pàgines web de
les escoles, realització de muntatges animats i amb música a partir dels
contes, activitats amb famílies, padrins de lectura, ...
Sembla evident, veient la llista de possibilitats, el desenvolupament de totes les Dimensions de les Competències bàsiques en l’àmbit lingüístic a un nivell o altre a tots els cursos. Tot depèn de la imaginació dels i les mestres.
No em puc estar d’incidir
en la nostra aposta pel treball sistemàtic
per racons cooperatius i la realització de racons com aquest que, sota aquesta
metodologia, proporcionen molta riquesa, molts matisos i una altra, molt
diferent, relació amb l’aprenentatge, els companys, mestres, l’aula, l’escola, el món,...
David Sánchez
No hay comentarios:
Publicar un comentario