domingo, 21 de septiembre de 2014

EL PAPER DE LES FAMÍLIES EN LA MILLORA DE L'ESCOLA I DEL SISTEMA EDUCATIU


Annie Kidder, que dirigeix una entitat  que dona suport a l’escola pública a Canadà, en la seva conferència de novembre de 2013 (al cicle debats d’educació), ens parla que el més important per l’èxit escolar dels nens i nenes no és que la seva família s’impliqui amb l’escola, sinó el que la família fa a casa. Els seus estudis, contràriament al que comunament s’acceptava, posen de relleu que el més important no és que la família participi molt a la vida de l’escola sinó el que fa amb el seu fill o filla a casa.
Què cal fer des de casa doncs? Com s’han d’implicar les famílies per contribuir a l’èxit escolar dels seus fills o filles? A continuació, veiem algunes de les principals propostes:
·         Tenir altes expectatives sobre els fills/es (raonables, no es tracta de fer volar coloms), confiar en el seu treball, esperar molt d’ells/es (cosa que no vol dir d’obsessionar-se perquè treguin bones notes), fer-los veure que creus en el seus potencials.
·         Parlar amb ells/es sobre l’escola, sobre les activitats que fan i els continguts que treballen. És molt més efectiu això que controlar-los, limitar el temps que passen veient la televisió o el voluntariat de les famílies a l’escola.
·         Ajudar-los a desenvolupar uns bons hàbits de treball i una actitud positiva envers l’aprenentatge; és més important que ajudar a fer els deures, que limitar el temps de veure la tele, de sortir... no els hem de fer les deures, els hem de deixar lluitar. Ajudar-los que tinguin una actitud positiva envers l’escola, a gestionar les seves distraccions o a superar les crisis de confiança; com també, elogiar el seu esforç i constància.
·         Llegir amb els nens/es: llegir contes i comentar-los.

La implicació de les famílies a l’escola té més aviat altre tipus de beneficis com enfortir els lligams de la comunitat, participar en la presa de decisions o bé construir un electorat més fort en pro de l’educació pública.
Aquest darrer aspecte, la defensa del valor de l’educació pública en tan que és la única oferta educativa que garanteix una major equitat en les oportunitats educatives del nostre alumnat (per tant uns millors resultats educatius del conjunt dels infants, nois i noies d’un país) i una major cohesió social, clarament està absent del debat polític; cal que es recordi el seu valor i importància pel progrés d’una societat en el seu conjunt, on es prenen les decisions legislatives.
Evidentment, recomanable llegir tota la conferència, per concloure, una frase que s’esmenta i és encantadorament sintètica de moltes coses que ens estan passant avui dia:

Hi ha un excés de criança a l’escola i un excés de docència a casa.

                                               Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario