Conèixer, valorar i aplicar els valors i les normes de convivència per ser
un ciutadà o ciutadana lliure capaç de prendre compromisos individuals i
col·lectius, respectar els drets humans i acceptar el pluralisme propi d’una
societat democràtica.
Ja vam parlar una mica del primer objectiu de l’educació
primària, vaig acabar parlant del comportament autònom i l’heterònom, és a dir,
si els infants es porten bé per ells mateixos o necessiten d’una autoritat
perquè així sigui.
En aquest segon cas, poc es compliria aquest primer objectiu
de l’educació primària; llavors quantes escoles estarien suspeses?
El llistat podria ser insultant, però tornant a la idea
de “valorar i aplicar els valors i normes de convivència...” (perquè una cosa
és saber-te la teoria però la pràctica és on posem en marxa els nostres valors
reals). M’agradaria fer un incís en alguna tipologia d’escola que clarament
estaria suspesa malgrat que les seves famílies portin les criatures pagant
molts diners per aconseguir una bona educació. És clar, que caldria veure que
entenen aquestes famílies per bona educació i què els sembla aquest primer
objectiu de l’educació primària.
Em refereixo a algunes escoles de més o menys elit, on
s’educa en l’obediència heterònoma, i on aquest principis de valorar
i respectar les normes de convivència
desapareixen quan no hi és la mestra o quan ocupen l’espai públic en
llibertat. Alhora, com a mínim a l’escola, no viuen aquesta pluralitat de la
societat atès que aquests centres segreguen socioeconòmicament, no sé si serà
fàcil que després la puguin acceptar i respectar.
És difícil creure que ningú és capaç de prendre compromisos... dins una societat
democràtica sinó els viu en el seu quefer diari escolar (per descomptat caldria
parlar dels entorns
familiars i mediàtics) però per avui ens quedarem aquí.
Josep Maria López Madrid
No hay comentarios:
Publicar un comentario