martes, 2 de septiembre de 2014

L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA HA DE CONTRIBUIR A... (1.2)

Conèixer, valorar i aplicar els valors i les normes de convivència per ser un ciutadà o ciutadana lliure capaç de prendre compromisos individuals i col·lectius, respectar els drets humans i acceptar el pluralisme propi d’una societat democràtica.
Ja vam parlar una mica del primer objectiu de l’educació primària, vaig acabar parlant del comportament autònom i l’heterònom, és a dir, si els infants es porten bé per ells mateixos o necessiten d’una autoritat perquè així sigui.
En aquest segon cas, poc es compliria aquest primer objectiu de l’educació primària; llavors quantes escoles estarien suspeses?
El llistat podria ser insultant, però tornant a la idea de “valorar i aplicar els valors i normes de convivència...” (perquè una cosa és saber-te la teoria però la pràctica és on posem en marxa els nostres valors reals). M’agradaria fer un incís en alguna tipologia d’escola que clarament estaria suspesa malgrat que les seves famílies portin les criatures pagant molts diners per aconseguir una bona educació. És clar, que caldria veure que entenen aquestes famílies per bona educació i què els sembla aquest primer objectiu de l’educació primària.
Em refereixo a algunes escoles de més o menys elit, on s’educa en l’obediència heterònoma, i on aquest principis de  valorar i respectar les normes de convivència desapareixen quan no hi és la mestra o quan ocupen l’espai públic en llibertat. Alhora, com a mínim a l’escola, no viuen aquesta pluralitat de la societat atès que aquests centres segreguen socioeconòmicament, no sé si serà fàcil que després la puguin acceptar i respectar.
És difícil creure que ningú és capaç de prendre compromisos... dins una societat democràtica sinó els viu en el seu quefer diari escolar (per descomptat caldria parlar dels entorns familiars i mediàtics) però per avui ens quedarem aquí.
Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario