Avui
toca, més que opinar, recollir la informació més rellevant de la notícia de El Periódico del dia 9 de setembre, redactada per Elena Parreño sota
el titular :
Las agresiones de hijos a padres casi se quintuplican
en siete años.
Dirira
que el seu titular posa, directament, la pell de gallina, l’esgarrifança al
cos, veritat?
De les 2.000 denúncies de pares i
mares als seus fills i filles de l’any 2006, segons dades de la Fiscalía General del Estado s’ha passat
a les, aproximadament, 9.000 de 2.013.
Per
què? Com passa? Com s’arriba a aquestes situacions? Quins són els factors,
utilitzant les noves terminologies, de vulnerabilitat i de protecció?
El L’agressió filiopaternal
és un fet que es dona, principalment, a l’adolescència. Tot i això, abans
d’arribar a qualsevol tipus d’agressió física, sembla que ja s’han donat alguns
senyals de que les coses per casa no rutllen: violència psicològica,
desobediència, ruptura d’objectes, descalificacions, insults i amenaces. Segons
Jordi Royo, “molts
progenitors són víctimes d’aquesta violència però no ho saben”.
Els experts afirmen sembla que l’origen del que anomena Síndrome de l’Emperador es troba en l’aplicació
de models socioeducatius massa permissius.
Aquests models basen la relació amb l’entorn en el premi i el dret i obvien la
responsabilitat, el deure i la normativa però també l’afecte i el respecte. Les estructures familiars carents de normes,
d’horaris, de deures i, per contra, sobreprotectores, sobrejustificants i que deleguen l’educació dels seus fills en
altres estaments són les més vulnerables. També destaquen factors de tipus
biològic i situacions familiars concretes. És evident que no es poden
simplificar situacions tan complexes com aquestes.
Per a en Jordi Royo és molt important que quan els
pares detectin aquestes situacions ho expliquen i busquin ajuda.
“ Els pares i les mares no són culpables de la
violència que els seus fills exerceixen
cap a ells però si són responsables si no la recondueixen.”
El Departament de Benestar Social i Família pot actuar
de dos maneres diferents, mitjançant la Direcció General d’Atenció a la
Infància (DGAIA) i en els cas de nois i noies entre 14 i 18 anys cal la
denúncia i intervenció de la Fiscalia i els jutjats de menors.
Altres recursos són associacions com AMALGAMA7 i VENTIJOL
que es dediquen al tractament i teràpia familiars.
I què en fem de tot això a l’escola? Tenim alguna
responsabilitat o possibilitat d’incidència en la minimització d’aquestes
terribles situacions? Personalment no tinc cap dubte, això si, tornaríem als
debats i elucubracions inicials respecte a les estructures de valors, afecte, participació
i gestió que oferim als i les nostres alumnes, i als i les nostres famílies, en
l’actual model d’educació pública. Potser per a un proper article sota la
pregunta:
El model
d’escola influeix en el model familiar? El model de família influeix en el
model d’escola?
No hay comentarios:
Publicar un comentario