domingo, 22 de enero de 2017

OBLIGATORIETAT D’ANAR ESCOLA FINS ALS 18 ANYS

Vivim temps de debat educatiu –encara que en alguns centres, en d’altres és més aviat el contrari; ja sigui perquè les direccions no ho permeten/fomenten o perquè hi ha massa professorat no gaire implicat en la participació activa en temes educatius o de funcionament del centre– canvis normatius (van canviar el currículum per competències, ara el decret d’avaluació...) iniciatives diverses, en la que destaca pel seu potencial l’escola nova del s.XXI, difusions de bones pràctiques... que corren el perill de quedar en un no res si no es donen millores organitzatives en el sistema i canvis a la inversa, des de l’aula suportades per una bona organització i lideratge escolar.



Per la qual cosa, entre moltes d’altres mesures, cal canviar l’enfocament del treball docent que es viu a molts centres, incentivant el debat fonamentat dels aspectes que ens fan ser millors professionals, la discussió educativa, l’experimentació, l’avaluació entre companys/es per millorar la praxis i no fer us del poder sancionador/avaluador per intimidar... tot això requereix també de temps i calma, incompatible amb l’escola fàbrica, on a més les naus de la mateixa massa vegades romanen gairebé inconnexes.

Una de les propostes que ha sonat darrerament en els debats impulsats pel Consell Escolar de Catalunya és allargar l’escolaritat obligatòria d’anar a escola fins els 18 anys. Però em pregunto si podria ser que l’acabessin amb dignitat als 16? Sense discriminacions, itineraris, on tothom pogués progressar? I no tots els mals estan a l’ESO, la discriminació explícita o implícita comença moltes vegades a Primària.

El Consell ha enviat un correu electrònic al professorat perquè es dugui a terme un debat intern tan col·lectiu com individual dins les escoles. Quantes ho hauran fet? Han de retre comptes les direccions a inspecció del què fan fet i per què? M’agrada remarcar que debatre és discutir de manera argumentada, fonamentada, no de manera cridada basant-se només en les pròpies opinions derivades de l’experiència personal (no està demés recordar que l’experiència en les feines pot donar un cert ofici, però podria ser que no gran cosa més).

Però bé tornant a la proposta d’allargar l’escolaritat obligatòria als 18 anys, fet que ja va sonar fa uns anys al Ministerio de Educación amb el PSOE, em sembla una idea interessant però massa agosarada amb els temps que corren.  A més, una de les idees proposa allargar la Primària fins als 14 anys, acabant de nou com a l’EGB. No sé si seria un altre trasbals organitzatiu a un sistema educatiu no gaire sòlid, que ha estat sotmès a massa canvis en massa poc temps, a banda dels aspectes econòmics que això suposaria.

Potser una altra via, podria ser invertir en més formació efectiva a les escoles per aconseguir canvis, formació impartida per gent que realment pugui ajudar a efectuar els canvis, que col·labori estretament, en el dia a dia, amb el professorat de les escoles i instituts.

La Consellera diu ser partidària d’allargar la Primària als 14 anys i l’escolarització als 18. Però on ficaran als nanos de les escoles de Primària, si a moltes escoles no hi ha gairebé espai amb els que tenen fins a sisè (no sé si es preveu una davallada tan gran que això ho permetis sense fer obres a la meitat d’escoles de Catalunya).

Està clar que també és una mesura que reduiria l’atur, però a banda de l’arquitectura i altres canvis materials de gran repercussió econòmica, ja que parlem de diners, és una mesura viable econòmicament si això suposa molt més professorat? En quines condicions? Alguna família pot necessitar que treballin els seus nanos? Però bé, el tema més greu és que l’obligatorietat no vagi acompanyada de molts altres aspectes, que se m’escapen per una modesta entrada... i caldrà llegir més la proposta per conèixer-la amb detall, però de cop i volta, sembla un bonic paper mullat.


Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario