L’objectiu d’aquesta experiència va sorgir de la necessitat de
gestionar els meus alumnes de segon de primària degut a la competitivitat i
conflictes que existien entre ells. També a causa de les contínues demandes
d’atenció per part de tot el grup classe i, conseqüentment, la meva dificultat en l’atenció d’aquells alumnes amb
problemes d’aprenentatge.
Així, juntament amb el mestre d’EE, vam crear i posar en marxar una
dinàmica de gestió d’aula: “Cap de taula”. Amb aquesta proposta, perseguíem
dotar de més autonomia als nostres alumnes per tal de que es poguessin
autogestionar entre ells: conflictes, hàbits de comportament, càrrecs i
rutines. D’aquesta manera, els alumnes col·locats en grups, gestionaven el
funcionament de la seva taula: decidien per votació diferents aspectes
en el funcionament de la classe. Així, es feien responsables i es respectaven
els càrrecs o funcions que havia de desenvolupar cada membre dins del seu grup taula.
Respecte a la figura del “cap de taula”, la seva funció principal era
de portaveu (fer preguntes, resolució de dubtes, suport als companys...) del
grup, amb la mestra i amb la resta de caps de taula.
Una altra funció era la de mediador en cas de conflicte entre companys, tot encarregant-se de dinamitzar el diàleg i la resolució.
Una altra funció era la de mediador en cas de conflicte entre companys, tot encarregant-se de dinamitzar el diàleg i la resolució.
Per tal de no sobre
responsabilitzar massa al cap de taula, alguns del càrrecs d’aula es
repartien entre tots els membres del grup: l’encarregat del silenci,
l’encarregat del material, etc.
Cada dijous, la mestra es reunia amb tots els caps de taula per valorar
i avaluar el funcionament de les diferents taules durant aquella setmana.
En aquestes reunions de coordinació els
caps de taula exposaven les seves dificultats en la gestió de les seves taules
així com també les propostes de millora per aquestes. Això es recollia en forma
d’avaluació setmanal i nous objectius de taula per a la setmana següent.
Amb aquesta dinàmica es va fomentar el bon funcionament de les rutines
i els hàbits a l’aula, la millora del comportament dels alumnes
i la cohesió de grup. En general, el que vam aconseguir va ser crear un ambient
d'aula més positiu i més adient per a l'aprenentatge.
El que no m’havia plantejat inicialment era el que s’estava gestant en
paral·lel. Aquesta dinàmica va anar donant lloc al començament d’un aprenentatge
col·laboració, entre iguals, moltes vegades sense la necessitat de la meva
intervenció. Això em va possibilitar disposar
de més temps tant per a l’atenció a la diversitat com per a l’observació del
processos d'aprenentatge que s’anaven produint entre els meus alumnes, la qual
cosa no m’era possible inicialment. També, va millorar molt la convivència a
l’aula, ja que els alumnes s’anaven mostrant cada cop més tolerants entre ells
a mesura que aprenien junts.
Aquesta experiència m'ha suposat un important canvi, tant a nivell
professional com personal pel que fa a les relacions i processos que
s'estableixen en el triangle alumne-mestre-aprenentatge. Concretament, m'he
qüestionat el paper del mestre dins l'aula: aquest ha de ser molt menys
protagonista i ha de tenir, com a objectiu prioritari, la facilitació d'eines
als alumnes per tal de que generin el seu propi aprenentatge i gestionin, dins
les seves possibilitats, les dinàmiques d'aula. Crec que aquest és el camí que ens
porta cap a alumnes més tolerants, solidaris, autònoms i gestors, responsables
i partícips de la seva educació. Aquest és el camí cap a un possible canvi en
la concepció de l'educació.
Vero Pérez Sánchez
Moltes gràcies Vero!
ResponderEliminarJosep Maria i David