Vivim en un sistema
polític anomenat democràcia, que es pot interpretar de diferents maneres. Però
a l’escola no és gens estrany trobar-se que no existeix cap de les
interpretacions que es fan a la vida real. Ni quan parlem de democràcia sota
mínims: votar cada quatre anys i on bàsicament la resta del temps s’observa amb
passivitat, de tant alguna protesta/queixa i s’obeeix amb desgana les
iniciatives que sorgeixin des del poder polític.
Però és clar, que si
parlem d’escola, no tenim perquè conformar-nos amb la idea mínima. Podem
estendre iniciatives que faciliten que l’alumnat participi activament de la
vida de l’aula, de les decisions que es prenen tan a nivell acadèmic com de
convivència, per no dir de relació amb l’entorn.
De totes maneres,
tothom té clar que l’escola ha de forjar la futura ciutadania democràtica? O bé
ha de formar futures persones obedients? Els nens i nenes han d’obeir o també
han de tenir més pes a les institucions educatives (pa lo bueno y pa o malo, és a dir assumint les responsabilitats de les
seves decisions/accions)? O l’escola ha de ser una mena de sistema precarcelari on tot es basa en que els
nens i nenes obeeixin o sinó són castigats? L’escola ens ensenya fer-nos
responsables dels nostres assumptes? ...?
No hay comentarios:
Publicar un comentario