Arrel de la vaga de deures, escoltava un programa de ràdio que sovint em
poso a la tarda en els múltiples trajectes en cotxe, que si a sobre alguns
nanos van malament només fa falta que els treguin els deures.
El presentador no sap, com és comprensible, que els que van malament a educació
primària no és perquè sí, i no és perquè no facin els deures. De fet molts no
tenen a ningú que els ajudi a fer-los, perquè els deures com tantes altres
coses dels nanos és un territori dominat per/necessitat de la presencia
familiar. És a dir, molts nens i nenes sense la pressió i/o acompanyament
familiar no els farien gairebé mai (sobretot tenint el compte quins són
majoritàriament el tipus de deures que es posen), els fan perquè tenen la família
a sobre. Ara està de moda posar molts deures, es pensa algú que en aquestes
escoles elitistes on posen un munt de deures ja a nens/es de 6-7 anys els
farien sense la família a sobre? De quantes hores és la jornada d’aquests
nens/es?
Igualment passa a l’hora d’estudiar pels exàmens tipus vòmit (el que es vomita el contingut conceptual i després no te’n
recordes de res) només ho fan els que tenen la família a sobre (pot ser de
diferents maneres però les tenen).
Mots nens i nenes no tenen ningú que els ajudi (de la manera que sigui)
realment a casa i per això no fan els deures; i els que no són especialment
dotats per l’ensenyament més tradicional ho acostumen a passar malament a
l’escola, perquè depèn de l’escola on vagin els fan sentir-se tontos, fracasats...
“Graciós” era sentir al Ministro de Educación parlant que era un tema que
s’havia de debatre i parlar-ne, que no es solucionava d’aquesta manera,
“graciós” dic perquè el seu partit sempre ha destacat per la manca de conversa
real en aspectes d’educació, en no pactar amb cap altre partit les seves lleis
educatives que ràpidament són derogades quan perden el poder; i en part és
així, perquè les seves lleis educatives tenen un rerefons a ranci que no respon
als coneixement actuals en les anomenades ciències de l’educació.
Una notícia
també cita les queixes del mestres al respecte de la vaga, però quantes vegades
s’han plantejat els sentit d’aquests deures? N’hi ha molts que sí, i molts d’altres
que no; vivim en un lloc obsessionat per
les hores no qualitatives i que no té prou en compte un bon aprofitament del
temps (fet que també es veu en les llargues jornades laborals de massa feines
que són difícilment productives).
I ja que es parla tan de diàleg, quan es dialoga sincerament amb les
famílies de perquè són els deures què es posen, quin és l’objectiu, quan
s’escolten realment les opinions de les famílies? I encara diria més, a quantes
escoles s’escolta realment la veu del professorat? (ara que la tendència és que
moltes direccions simplement donin ordres o facin veure que hi ha consens) a
quantes es discuteix educativament de manera seriosa? Per fer-ho ha d’haver-hi
temps i espai en l’organització del centre. No serveix parlar una cosa complexa
com aquesta en dos minuts per després simular un consens quan no hi ha hagut
debat fonamentat (cas real i literal evidentment).
En el fons trobo normal que una iniciativa així la secundin les famílies,
són les que veuen realment el que els suposa això pels seus fills/es, les hores
que han dedicar a tasques avorrides, sense massa sentit educatiu que els gasten
el temps lliure amb els seus infants i a sobre genera tensions familiars.
Caldria recordar que l’educació integral dels nens i nenes, és a dir,
l’educació del nen/a en el seu conjunt, no és en el nen mates i llengua per passar unes proves; l’educació obligatòria
no té sentit que serveixi per això, hem d’aconseguir desenvolupar al màxim
totes les qualitats del nen o nena; per la qual cosa, serveix molt més una bona
extraescolar (volguda pel nen o nena) que moltes hores d’exercicis repetitius o
de feines que a l’escola no s’han sabut acabar.
Josep Maria López Madrid
No hay comentarios:
Publicar un comentario