domingo, 9 de octubre de 2016

L’EDUCACIÓ HOSTIL

Comenten a aquest article titulat “Brain-hostile” education: how schools are failing adolescents on s’exposa que en la nostra era educativa, l’època de les “objectives”, (proves tipus competències bàsiques) als nanos de ben aviat se’ls demana que facin coses com llegir, escriure i analitzar, abans que molts d’ells estiguin preparats per fer-ho; fet que els pot fer sentir fracassats per no saber fer-ho. I com sabem, l’autoestima acadèmica així com l’autoconfiança, són claus per poder aprendre i restar amb dignitat dins els sistema educatiu.


Quan ho llegia em venia al cap aquesta pressió per la lectura ja a P-5. Si no llegeixes evidentment ja vas endarrerit. A vegades es demanen coses realment complexes, que requereixen de temps i treball progressiu massa d’hora. Encara hi ha gent que es pensa que si explica una cosa l’alumnat ja l’ha d’haver après i sinó es culpa dels infants...


Però bé, tornant a l’article, es centra en l’educació que reben els i les adolescents. Considera que molts instituts són cervell-hostils o cervell-ignorants perquè no tenen en compte la neuroplasticitat del cervell adolescent, fins i tot alguns poden ser cervell-perjudicials, ja que generen estrès, apatia i ressentiment entre els i les estudiants, cosa que afecta negativament el seu funcionament cerebral.

Critica que just quan el cervell de l’adolescent implora estimulació per part dels companys/es, l’educació es torna més centrada en el professor/a, oferint menys interacció en petit grup i aprenentatge cooperatiu que a primària, a banda de prohibir o restringir les xarxes socials que facilitarien un aprenentatge interpersonal a classe.

Així doncs, quan l’habilitat en la presa de decisions està en un moment clau de desenvolupament al còrtex frontal,  en un procés d’afinament, les normes de disciplina de tolerància zero arrasen amb les capacitats dels estudiants per aprendre dels seus errors.

Com diuen que comentava un alumne de 16 anys després d’un concurs de poesia “és realment aterridor. Estàs nerviós i tremolant. Tot seguit, obtens la mateixa sensació que obtens d’una muntanya russa. Vols anar de nou”.
Emocions (que sinó busquen en un altre lloc), interacció cooperativa...


Intento no ser hostil al cervell del meu alumnat?





Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario