Avui he trobat una
imatge reivindicativa contra la LOMCE que fa referència a la Música. Una imatge
que diu “La música es queda a l’escola”. La imatge no aclareix, però, en quines
condicions es queda...
El tema de l‘entrada
d’avui és rescatar una petita idea sobre la música, l’oralitat i la llengua,
els racons de llengua. Aquesta idea la va reforçar una companya logopeda que m’explicava
com l’oralitat s’havia perdut a l’escola, com s’havien deixat de fer activitats
d’expressió oral i, com aquesta, havia perdut pes davant de la lectura o l’expressió
escrita. Em va semblar curiós quan els nivells d’expressió oral en català són,
en la zona on treballo, bastant pobres. Curiosament també, han estat les tan
aclamades proves diagnòstiques de 3r de primària les que han fet reflexionar a
alguns docents sobre com tractaven l’expressió oral a les seves aules. La tenen/tenien en compte?
En Josep i els seus
racons de cançó acabaren de donar forma
a la meva idea: podríem realitzar una programació vertical de cançons
per a tota la primària, vinculada a l’àrea
de llengua catalana (complementada i complementària a la de l’àrea de música...entre d’altres) , formulada
en format racó de llengua i que millorés les competències bàsiques de l'àmbit lingüístic dels i les nostres alumnes?
Formulat d’una
altra manera. Tindria sentit? Té sentit no fer-ho?
Amb la cançó
(la seva lectura) puc desenvolupar la meva fluïdesa lectora en la comprensió de
textos de la vida quotidiana?
Competència
1. Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels
mitjans dels mitjans de comunicació i escolars en diferents formats i suports.
Amb la cançó
(la seva lectura) puc aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació,
puc interpretar i valorar el contingut d’acord amb el text?
Competència
2. Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i
valorar
el contingut
d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura.
Amb la cançó (la seva lectura) puc utilitzar l’estructura i el format del gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals?
Competència 3. Utilitzar, per comprendre un
text, l’estructura i el format de cada gènere textual
i el
component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més
habituals.
Amb la cançó (la seva lectura) puc aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi?
Competència
4. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir
coneixement propi.
Amb la cançó (i la invenció d’estrofes) puc planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari?
Competència
5. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
Amb la cançó (i la creació d’estrofes) puc produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüi al tipus de text, a les intencions i al destinatari?
Competència
6. Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que
s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.
Amb la cançó (i la creació d’estrofes) puc revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa?
Competència
7. Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal
en funció
de la
situació comunicativa.
Amb la cançó (la seva audició) puc comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars?
Competència
8. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació
i escolars.
Amb la cançó (i el seu cant) puc produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa?
Competència
9. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
Amb la cançó (i el seu cant) puc interactuar en situacions on intervé més d’un interlocutor, utilitzant estratègies que afavoreixin la comunicació oral?
Competència
10. Interactuar en situacions on intervé més d’un interlocutor, utilitzant
estratègies que afavoreixin la comunicació oral .
Amb la cançó (i la seva lectura) puc llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal?
Competència 11. Llegir fragments i obres i
conèixer alguns autors i autores significatius
de la
literatura catalana, castellana i universal.
Amb la cançó (i la creació d’estrofes) puc crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions?
Competència
12. Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i
ficcions.
Amb la cançó puc ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana i mostrat interès per l’ús de la llengua catalana?
Competència
13. Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural
catalana,
i mostrar
interès per l’ús de la llengua catalana.
Amb la cançó puc conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, l’Estat espanyol, d’Europa i del món?
Competència
14. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya,
l’Estat espanyol, d’Europa i del món.
No hay comentarios:
Publicar un comentario