domingo, 8 de mayo de 2016

MÚSICA I COMPETÈNCIA LINGÜÍSTICA

Avui he trobat una imatge reivindicativa contra la LOMCE que fa referència a la Música. Una imatge que diu “La música es queda a l’escola”. La imatge no aclareix, però, en quines condicions es queda...



El tema de l‘entrada d’avui és rescatar una petita idea sobre la música, l’oralitat i la llengua, els racons de llengua. Aquesta idea la va reforçar una companya logopeda que m’explicava com l’oralitat s’havia perdut a l’escola, com s’havien deixat de fer activitats d’expressió oral i, com aquesta, havia perdut pes davant de la lectura o l’expressió escrita. Em va semblar curiós quan els nivells d’expressió oral en català són, en la zona on treballo, bastant pobres. Curiosament també, han estat les tan aclamades proves diagnòstiques de 3r de primària les que han fet reflexionar a alguns docents sobre com tractaven l’expressió oral a les seves aules. La tenen/tenien en compte?
En Josep i els seus racons de cançó acabaren de donar forma  a la meva idea: podríem realitzar una programació vertical de cançons per a tota la primària, vinculada  a l’àrea de llengua catalana (complementada i complementària a la de  l’àrea de música...entre d’altres) , formulada en format racó de llengua i que millorés les competències bàsiques de l'àmbit  lingüístic dels  i les nostres alumnes?

Formulat d’una altra manera. Tindria sentit? Té sentit no fer-ho?

Amb la cançó (la seva lectura) puc desenvolupar la meva fluïdesa lectora en la comprensió de textos de la vida quotidiana?

Competència 1. Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans dels mitjans de comunicació i escolars en diferents formats i suports.

Amb la cançó (la seva lectura) puc aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, puc interpretar i valorar el contingut d’acord amb el text?

Competència 2. Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar
el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura.

Amb la cançó (la seva lectura) puc utilitzar l’estructura i el format del gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals?

 Competència 3. Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual
i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals.

Amb la cançó (la seva lectura) puc aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi?

Competència 4. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.

Amb la cançó (i la invenció d’estrofes) puc planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari?

Competència 5. Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.

Amb la cançó (i la creació d’estrofes) puc produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüi al tipus de text, a les intencions i al destinatari?

Competència 6. Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.

Amb la cançó (i la creació d’estrofes) puc revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa?

Competència 7. Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció
de la situació comunicativa.

Amb la cançó (la seva audició) puc  comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars?

Competència 8. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació
i escolars.

Amb la cançó (i el seu cant) puc  produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa?

Competència 9. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.

Amb la cançó (i el seu cant) puc  interactuar en situacions on intervé més d’un interlocutor, utilitzant estratègies que afavoreixin la comunicació oral?

Competència 10. Interactuar en situacions on intervé més d’un interlocutor, utilitzant estratègies que afavoreixin la comunicació oral .

Amb la cançó (i la seva lectura) puc  llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal?

 Competència 11. Llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius
de la literatura catalana, castellana i universal.

Amb la cançó (i la creació d’estrofes) puc crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions?

Competència 12. Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions.

Amb la cançó puc ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana i mostrat interès per l’ús de la llengua catalana?

Competència 13. Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana,
i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana.

Amb la cançó puc conèixer i valorar  la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, l’Estat espanyol, d’Europa i del món?

Competència 14. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, l’Estat espanyol, d’Europa i del món.

David Sánchez Sánchez

No hay comentarios:

Publicar un comentario