lunes, 11 de mayo de 2015

POLÈMICA AL VOLTANT DE LES PROVES D’AVALUACIÓ EXTERNES: DIAGNÒSTIQUES, COMPETÈNCIES BÀSIQUES... UN ALTRE COP D’ULL AL DAVANT NOSTRE.

Continuo fent una ullada al debat que es viu als Estats Units al voltant de les proves externes d’avaluació, que es passen als centre educatius. Un recent article Grading Teachers by the Test ens explica que a EEUU molts estats han implantat sistemes d’avaluació del professorat basats en els resultats dels seus estudiants en proves estandarditzades, al costat de mesures més tradicionals com l’avaluació per part de les direccions. Es basen en recerques que defensen que el professorat que incrementa la puntuació dels seus estudiants als test, augmenta les seves possibilitats d’estudis superiors i de tenir un sou més alt en la seva futura feina.




No obstant això, les crítiques continuen aflorant per part del col·lectiu docent argumentant que no es pot aïllar l’impacte de la feina del docent d’altres factors que afecten a l’aprenentatge, com el nivell socioeducatiu de les famílies, l’impacte de la pobresa, segregació racial o nombre d’estudiants per classe.
Tot i que hi ha estudis que diuen que també els resultats de les proves pot incentivar positivament la dedicació dels docents; des d’Atlanta a el Paso  professors/es han estat acusats de fer trampa per millorar la seva posició en els resultats de les proves.
Així que és normal que hagi qui es qüestioni què passa amb l’educació quan el professorat és sistemàticament premiat o penalitzat depenent dels resultats de les proves estandarditzades;  ja que quan tu poses la major part del pes en una mesura, la gent procurarà fer-ho bé en aquella mesura; en canvi moltes altres seran un engany per jugar dins el sistema.
Malauradament, que tot es basi en un determinats incentius que provoquen distorsions en la praxis, no és exclusiu del món de l’educació. Per exemple, alguns hospitals als Estats Units sovint fan tot el possible per mantenir amb vida els pacients que han operat com a mínim 31 dies posteriors a la intervenció, per superar el criteri d’avaluació de “30 dies vius”. O bé, l’any passat a Chicago, el departament de policia va fer baixar els índex de delinqüència, re classificant incidents com a no criminals.



Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario