Continuo fent una ullada al debat que es viu als Estats Units al voltant de
les proves externes d’avaluació, que es passen als centre educatius. Un recent
article Grading
Teachers by the Test ens explica que a EEUU molts estats han implantat
sistemes d’avaluació del professorat basats en els resultats dels seus
estudiants en proves estandarditzades, al costat de mesures més tradicionals
com l’avaluació per part de les direccions. Es basen en recerques que defensen
que el professorat que incrementa la puntuació dels seus estudiants als test,
augmenta les seves possibilitats d’estudis superiors i de tenir un sou més alt
en la seva futura feina.
No obstant això, les crítiques continuen aflorant per part del col·lectiu
docent argumentant que no es pot aïllar l’impacte de la feina del docent
d’altres factors que afecten a l’aprenentatge, com el nivell socioeducatiu de
les famílies, l’impacte de la pobresa, segregació racial o nombre d’estudiants
per classe.
Tot i que hi ha estudis que diuen que també els resultats de les proves pot
incentivar positivament la dedicació dels docents; des d’Atlanta a el Paso professors/es han estat acusats de fer trampa
per millorar la seva posició en els resultats de les proves.
Així que és normal que hagi qui es qüestioni què passa amb l’educació quan
el professorat és sistemàticament premiat o penalitzat depenent dels resultats
de les proves estandarditzades; ja que
quan tu poses la major part del pes en una mesura, la gent procurarà fer-ho bé
en aquella mesura; en canvi moltes altres seran un engany per jugar dins el
sistema.
Malauradament, que tot es basi en un determinats incentius que provoquen
distorsions en la praxis, no és exclusiu del món de l’educació. Per exemple,
alguns hospitals als Estats Units sovint fan tot el possible per mantenir amb
vida els pacients que han operat com a mínim 31 dies posteriors a la
intervenció, per superar el criteri d’avaluació de “30 dies vius”. O bé, l’any
passat a Chicago, el departament de policia va fer baixar els índex de delinqüència,
re classificant incidents com a no criminals.
Josep Maria López Madrid
No hay comentarios:
Publicar un comentario