Ara que les proves de competències bàsiques comencen a escalfar motors amb
força perquè les tenim a un mes vista; casualment llegeixo uns articles
suggerents de la situació actual de les proves que es passen a les escoles als
Estats Units. Són textos que ens poden resultar gairebé profètics –tot i que en
alguns casos ja gairebé no són pronòstics sinó realitats –sinó hi posem remei. M’ha
fet recordar les paraules d’un amic d’un país anglosaxó, que em deia que en
venir a Barcelona sempre li semblava veure el seu país quatre anys enrere.
Un
d’ells, Elementary school teachers: How PARCC testing is affecting our classrooms ens
parla de la preocupació de professorat, direccions i fins i tot inspecció
educativa, sobre les conseqüències negatives de les suposades proves objectives
d’avaluació externes sobre la docència i de l’aprenentatge. Aquí encara no ens
avaluen a nosaltres tan directament, ja veurem quan es triga i amb quins
criteris avaluen al professorat, esperem que no sigui amb el d’estricta
obediència a les ordres.
De què es queixen? Que consideren que genera desordre educatiu als centres?
Vegem algun exemple, a veure si ens sona...
-Es
perden classes habituals per classes de lectura i escriptura per tal de
preparar els estudiants pel tipus de preguntes que es trobaran a les proves. De
mitjana (comptat només la prova de grau 8, en tenen més, com la del grau 3)
calculen que es perdran sis setmanes de curs per la preparació de les proves,
això sense comptar els dies que es necessiten per fer-les. El temps per a la
lectura independent, lectures en veu alta i estudi de paraules és reemplaçada
amb la pràctica repetida de contestar preguntes d'opció múltiple i escriure
assajos de diversos paràgrafs en menys temps del que mai se'ls demana que facin
a secundària o la universitat.
-La
preparació de les proves no afavoreix gens el gaudi en l’aprenentatge, no es
pot generar il·lusió per aprendre –gaudi per la lectura i descobrir la màgia de
les matemàtiques –si la fita principal es preparar-se les proves que els
passaran i sota les quals seran jutjats. A més contradient el que es fa quan es
treballa, cal dir-los que no podem conversar amb els companys/es per resoldre
un problema, en el bon sentit de la paraula, matemàtic; consultar paraules que
no els són familiars... sinó que han de ser ràpids llegint per poder respondre
les respostes múltiples de diferents textos i escriure una redacció. D’aquesta
manera de molt aviat poden perdre la il·lusió per aprendre Vs. la il·lusió
d’aprovar, fet que tindrà repercussions al llarg dels seus estudis o
abandonament dels mateixos, i trajectòries professionals.
-Les
proves penalitzen als estudiants que estan aprenent anglès ja que no és la seva
primera llengua, els que tenen necessitats educatives especials i estudiants
amb ansietat. S’està intentant a les classes que els continguts siguin
accessibles per tothom, que tothom pugui aprendre, i tornem a nedar
contracorrent quan amb les proves els dificultem el camí del saber.
Es queixen que l’objectiu de l’educació s’està
convertint en passar les proves, les energies docents les estan dirigint a
aquesta fita, en comptes de proporcionar al professorat temps per pensar i
preparar millor les classes, alhora que formar-se per millorar.
Josep Maria López Madrid
No hay comentarios:
Publicar un comentario