Avui és un gran
dia, un gran dia per a l’escola. Els
passadissos claregen sobre dotats de decoració. Les senyores de la neteja, molt
competents, corrent amunt i avall pels passadissos. Tots i totes les mestres es
preparen amb la seva millor versió per rebre la visita de les futures, i
potencialment possibles, famílies de l’escola. Alguns i algunes fins i tot
treuen les seves millors gales de l’armari. Tot és joia i xerinola a la nostra
escola. Som mestres!
Tot ha d’estar a
punt! A punt per a transmetre bones sensacions, una bona imatge. Tot està bé.
Tot està en ordre, no passa res. Estarem tots i totes disposades a atendre de
la millor manera possible als fills i filles dels visitants. No passa res,
l’educació del seu fill i filla està per damunt de tot. La nostra escola és més
què un club! Som mestres!
Tot és pedagogia,
tot és experiència educativa, it’s wonderful. Tot és música en alemany,
coneixement del medi en japonès, hort al
teatre, teatre a matemàtiques , desdoblament
de dansa i escultura a l’hora del pati.
Això és l’escola pública, art en estat
pur, excel·lència . El nostre projecte educatiu és el millor: busque,
compare y si encuentra otro mejor, cómprelo (El fet que sigui en horari
extraescolar encara li dóna més lluentor).
Som mestres!
Avui és dia de PORTES OBERTES!!!
És possible que,
rere aquest lloable i meritori fet, aparentment sense cap transcendència (més
que la de mostrar als pares i mares preocupats per l’educació dels seus fills i
filles com és l’escola) s’obrin alguns
interrogants relacionats amb l’estat i la funció de la xarxa (?) pública d’educació en el context de la societat
catalana actual, LEC i LOMCE (No sabem encara quina de les dues ha fet i està fent més destrosses a l’Educació
Pública catalana)
El primer d’aquests
interrogants és quina relació
té el projecte
d’autonomia de centre amb el procés de matriculació de l’escola?
És a dir, som i
serem autònoms en la captació d’alumnes cap al nostre centre? Quines implicacions tindrà aquesta situació a nivell de xarxa educativa pública o a
nivell de concertització (privatització i negoci) de l’escola pública? Quins canvis en les relacions amb les famílies tindrà aquest fet? Quins
canvis en les relacions laborals i de participació/decisió dels mestres
suposarà? Com hauran de ser el
projectes, educatius? Les avaluacions externes i els resultats afectaran a la
projecció externa de l’escola, als
projectes educatius, als i les mestres? Comença la cursa mediàtica i acadèmica per ser la millor escola del municipi, la que
té cançó pròpia, un grafitti molt
gran i el proverbi més lluent i
ressonant. Es busca l’escola del milió de dòlars?
El segon d’aquests
interrogants és quina relació tindrà la
matrícula escolar en els propers anys amb el tancament d’escoles? (Ja sonen
nous tancaments....pel curs que ve...)
Estarem davant
d’una veritable competició entre escoles,
ja no per ser la millor sinó per ser, per continuar existint? És aquest
un tema que s’ha de tractar des d’una perspectiva escolar, municipal o d’una
manera molt més global i contundent? Estem davant un veritable canvi de
paradigma d’escola pública? (¿Sálvese quien pueda?)
Molts són els temes
que s’obren al voltant d’aquests dos interrogants. En aquest cas i per una
qüestió d’inquietud personal n’escullo aquest, sobre el que estic preparant un pseudo article: segregació dels nostres fills i filles.
Què vol dir escollir
escola pública? A qui beneficia?
Què s’escull quan
s’escull una o una altra escola pública?
Existeixen, dins el que queda de
xarxa d’escoles públiques, escoles millors i pitjors? Qui o què
estableix aquests criteris? Quin paper juga o hauria de jugar l’administració
en aquesta qüestió? Tothom escull i/o pot escollir escola? Totes les escoles
són iguals i/o parteixen del mateix punt, amb les mateixes oportunitats?
Existeix realment una veritable elecció? El sistema actual afavoreix la segregació
dels nostres fills i filles?
Ens convertim en
mercaders d’escola pública? La convertim en un objecte, un producte de consum?
Està sent el decret
de plantilles que permet l’elecció
d’un tant per cent de la plantilla al director o directora, la solució o l’extremunció de l’escola pública?
Serà l’AVAC?
David Sánchez Sánchez
No hay comentarios:
Publicar un comentario