Recentment un reportatge de
30 minuts ens recordava una trista realitat: segons dades del Departament
d’Ensenyament un 4% dels estudiants de Secundària consideren que han patit
casos greus d’assetjament escolar. El documental a través de testimonis es
portava a veure perquè ho fan els que agredeixin i com se senten els agredits,
alguns dels quals, com ja sabem malauradament acaben suïcidant-se. Alhora
observem, que hi ha una tipologia variada de nanos que es poden veure
implicats, tan com a víctimes o com a participants actius o passius de l’agressió.
De manera sintètica la FAPAC va
recollir en un document
un fulls informatius sobre el tema: què és, què fer si el nostre fill/a és
víctima o agressor/a...
Altres pàgines, com la de
l’hospital Sant Joan de Déu en el seu portal de salut per famílies,
a banda d’informació, donen consells per prevenir-lo, orientacions per actuar com
a pares i mares tant si el fill/a és agressor, víctima o observador. També ens
ofereixen informació sobre la nova modalitat d’assetjament que han facilitat
les noves tecnologies: ciberbullying.
Ja comença a ser habitual que a cicle superior de primària ens trobem casos, de
major o menor mesura, d’assetjament a través d’internet.
Interessant no perdre de vista
alguns assetjaments específics, com el denominat bullying
homofòbic, on clarament l’acceptació de les diferents
opcions sexuals –ho és fins i tot sortir-se’n dels estereotips de gènere – és
una assignatura pendent de la nostra societat.
També es consultar el document l’assetjament
escolar i la justícia juvenil que ens parla des d’aspectes teòrics: què
és i que no assetjament escolar, com es dóna el bullying, indicadors de victimització, etc.; així com s’intervé des
del Departament d’Ensenyament i de Justícia.
El problema de l’assetjament
escolar és un vell conegut, que de tan antic hi ha qui el pren erròniament com
una cosa normal, “coses de nanos” “sempre han passat coses d’aquestes”, “sempre
estan igual amb els seus embolics i mira que els tinc dit” “és que es busca que
el peguin” (tan mestres com famílies n’hi ha), que pot tenir repercussions a
llarg termini en la vida de les persones implicades.
A més, moltes vegades els
nens/nenes, nois/noies agredits s’ho callen, per la qual cosa cal potenciar als
centres educatius una major participació democràtica de l’alumnat, tant a aules
com a nivell centre, si contribuïm a formar una ciutadania activa i crítica;
que pren decisions sobre la seva vida col·lectiva, fem més difícil que us cas
pugui passar “desapercebut” i no s’intervingui.
Alhora, cal sempre observar els
fenòmens socials que es produeixen al nostre voltant, demanar opinions de les
coses, conversar amb ells/es; als centres educatius moltes vegades falta calma,
una pausa en el quefer del professorat que permeti poder conversar amb
l’alumnat, per això, cal tenir present que aquesta és una funció primordial del
professor/a, amb connotacions tan personals com acadèmiques.
Darrerament hi ha una de les
tendències dels centres educatius és pensar només en els resultats acadèmics,
les notes, fet que posa més encara en perill els aspectes de convivència, pot
facilitar que el professorat no intervingui prou perquè no és ni el que se li
demana, exigeix ni se li valora. Així que cal plantejar-nos quin model de
persones que formem a l’escola, ciutadania activa o passiva, ciutadania
responsable del que succeeix o consumidors? Ciutadania o treballadors
obedients?
Per descomptat, l’escola no està
aïllada de la societat en la que viu respecte a valors i tendències socials. Dins
la nostra cultura està molt estès un model social d’èxit a costa dels altres
(tampoc és que sigui nou en la història és clar), així que divertir-se a costa
dels altres, dels seus defecte, del fet de ser diferents, o simplement perquè
topen amb les persones adequades que veuen en ell/a una víctima del seus
entreteniments.
Massa vegades et trobes a escoles
aspectes d’assetjament no ben tractats pel professorat ni pel centre, no podem
caure en el perill de pensar que només ensenyem i no eduquem a l’escola obligatòria,
així que un altre recurs d’utilitat per formar-nos: Prevenció
dels maltractaments entre companys a l’escola .
Josep Maria López Madrid
Josep Maria López Madrid
No hay comentarios:
Publicar un comentario