domingo, 2 de noviembre de 2014

ELS NÚMEROS DE L’ESCOLA : UN RACÓ PER A MATEMATITZAR L'ESCOLA

L’any passat vam realitzar a l’escola una formació de matemàtiques. Sense entrar en detalls, en aquest assessorament se’ns recordà i reafirmà que les matemàtiques es poden treballar des d’una altra perspectiva: la situació – problema. Una altra visió del concepte de problema de matemàtiques, molt més competencial,  de desenvolupament cooperatiu i afavoridora d’una millor atenció a la diversitat. Aquest enfocament de la resolució de problemes i de les matemàtiques, en general, ens ha de permetre treballar per RACONS de forma sistemàtica a qualsevol curs.  

Breument aquesta situació-problema consisteix en una tasca que parteix d’una situació propera, funcional i significativa, permet que tots i totes els alumnes puguin participar en la seva resolució  (tinguin el nivell competencial que tinguin), respon a diferents intel·ligències i perfils d’alumnat i permet que tots els i les alumnes desenvolupin al màxim les seves capacitats.

D’entre les infinites possibilitats us proposem aquesta situació-problema com a RACÓ de matemàtiques:  ELS NÚMEROS DE L’ESCOLA.

En aquest racó el que pretenem és jugar amb els números que s’amaguen dins l’escola, dins l’estructura escolar. Com és evident podem anar de la porta de la classe , passant pels i les  alumnes de la classe fins arribar a les factures de llum, el consum d’aigua o la relació entre el nostre consum de paper i la desforestació planetària. A mesura que juguem amb números més complexos més complexos són els algorismes de càlcul, les variants a tenir en compte, el sistema de representació gràfica i el context i les repercussions numèriques no matemàtiques.




A tall d’exemple:

Quantes nenes i nens hi ha a la classe de P3?  
Permet memoritzar la cantarella dels nombres fins al 25 (o el 28!)  i associar el número a una quantitat, la quantitat de companys i companyes de la classe!! Les variants són infinites.
Quantes cadires hi ha a la classe de P4?        I quantes taules?
És fàcil deduir que si som 23 a la classe necessitem 23 penjadors, 23 gots, 23 fulls, 23 llapis... Necessitem, però, 23 taules? I lavabos, necessitem també 23?
Aquí el concepte ja és més complex i a més a més apareixen altres conceptes com l’agrupament...de dos en dos, de quatre en quatre,... Les variants són infinitament genials!
Quants nens i nenes porten entrepà a la classe de P5? I galetes? I fruita?
En aquests casos es poden començar a introduir les representacions gràfiques, els primers gràfics de barres i les reflexions entorn als hàbits saludables. Les variants...altre cop infinites.

Quants anys tenim entre tots i totes a la classe de 1r B? En quin mes vam néixer?
En aquest cas, no tots i totes tenen la mateixa edat per tant, abans de fer qualsevol tipus de càlcul s’han d’estudiar les diferents variables que hi apareixen: els i les mestre compten? quants anys tenen?
Si la suma és molt llarga, com la fem? com la podem resoldre?
La representació gràfica dels nens i nenes en funció del mes en que han nascut també és una tasca molt interessant. Poden fer un petit estudi de camp i preguntar en quins mesos han nascut els nens i nenes de l’altre classe. Què? Què no ho saben? Doncs tenim una bona oportunitat per implicar les famílies!

Quants dits de les mans tenim entre tots i totes les companyes de 2n A
El càlcul és, aparentment senzill, tot i que comencem a veure la necessitat d’una altra manera de calcular més efectiva, ni que sigui a nivell intuïtiu. Es pot introduir la calculadora.
Aquests tipus d’activitats també serveixen per a introduir nous números de forma funcional i permet als i les alumnes jugar amb aquests sense problemes, tot i que no dominar-los del tot.
Si som 24, fixem-nos la relació entre els 24 i els 240 dits. Casualment hi ha un zero de diferència, com el del número 10...
 De quin color són els ulls del cicle mitjà? Quants hi ha de cada color?      3r
En aquest cas estaríem parlant d’un treball de camp més complex però que podria fer partícips  a altres nens i nenes, és a dir, no cal que els alumnes de 3r comptin tots els diferents colors d’ulls del cicle. Poden fer l’encàrrec a les diferents classes i mentrestant,  preparar la manera de representar les dades gràficament. Quants colors diferents d’ull  podem trobar? Com es diu la part de l’ull acolorida? Quina funció té?
Les variants són infinites...altre cop.
Quants cognoms hi ha de cada lletra al cicle mitjà?                                         4t
Quina és la lletra que més apareix en els cognoms?  Hi ha algun cognom que apareix més que els altres? En quin tant per cent? D’on venen els nostres cognoms, quina és la seva història?
En aquest cas el racó és pot desenvolupar per molts camins, la geografia, la història, la immigració, els segons cognoms, les lletres menys freqüents,...


Quina quantitat de paper gastem a l’escola?
Quanta quantitat de paper gastem a l’any? Quin tant per cent de paper gasta cada cicle? Quina mitjana de paper consumeix cada un dels alumnes del centre? Quin tipus de paper és? Aquest fet té conseqüències ecològiques que podríem evitar? Com?
Es poden introduir els tants per cents i conceptes com la mitjana. Aquí els càlculs també esdevenen complexos ja que són molts els factors a tenir en compte. Les variants són, com en exemples anteriors, infinites. En aquest cas s’introdueix la possibilitat de canviar el punt de partida, d’utilitzar les matemàtiques per reflexionar i organitzar canvis i noves propostes dins l’escola.
De quin curs són els primers 20 alumnes que entren a l’escola? Es pot establir un patró d’entrada? Podem encertar si preveiem uns o altres?
Com es pot observar es poden introduir petites nocions intuïtives  de probabilitat i estadística com a exemple de la tipologia de números que podem obtenir a l’escola. Aquesta última necessita de l’aplicació d’estructures matemàtiques més complexes però, com hem comentat a l’inici, tots els alumnes poden participar d’una manera o una altra i desenvolupar al màxim les seves capacitats i millorar, de diferents maneres, la seva competència matemàtica.
Encertarem si apostem que el primer alumne en entrar a l'escola és de Cicle Inicial?

David Sánchez Sánchez

No hay comentarios:

Publicar un comentario