domingo, 17 de abril de 2016

TORNEM A COMENÇAR PER LA TEULADA? UN MIR PELS DOCENTS?

Una de les mesures estrella del llibre blanc per la professió docent de JA Marina és la possibilitat d’incorporar un MIR pel col·lectiu docent. Una proposta feta sense el treball conjunt amb mestres ni professorat universitari, ja que recordem que és un encàrrec que el Ministerio de Educación va fer de manera unipersonal a Marina. Pot conèixer prou la realitat no publicada Marina i un algunes col·laboracions per efectuar propostes totalment assenyades?
Però bé tornant a aspectes concrets i deixant les elucubracions epistemològiques, Marina proposa formar bé als tutors que formaran al professorat en estat de MIR i tenir centres educatius d’elit (ostres potser alguna família descobreix ara que necessàriament dur als seus fills/es a escoles elitistes no vol dir d’elit ;) ). El que no tinc clar és si cal que anem afegim coses. Si ens centrem en Primària, Secundària és un tema bastant diferent, una estudiant de magisteri té pràctiques a 2n de carrera (un mes aprox.) a 3r (un trimestre) i a quart (no arriba al mes) després ha d’elaborar a quart un TFG.
A banda dels costos que això podria tenir com assenyala, entre d’altres interrogants, Jaume Carbonell. Cal un MIR d’entrada o podríem començar per organitzar millor les pràctiques ja existents? No sigui cas que tornem a fer grans propostes grandiloqüents des de les alçades de l’Olimp, com diria Makarenko, sense abordar la situació actual.



Caldria també recordar que no existeix cap criteri, cap criteri qualitatiu a l’hora de ser una escola que aculli estudiants de pràctiques de la Universitat; tampoc no gaires criteris a algunes escoles per seleccionar qui pot ser mestra que aculli a estudiants de pràctiques. A aquesta circumstància no del tot explicable, li podríem afegir que tampoc hi ha cap requisit especial  a algunes universitats per tutoritzar als estudiants de pràctiques, és a dir, que qualsevol professor universitari, encara que no conegui gaire el món escolar, pot orientar a l’estudiant en el seu procés de pràctiques.
Alhora caldria revisar, a banda de si realment les persones més capacitades estan realitzant les tasques de tutorització del estudiants de magisteri a la universitat i a l’escola, el temps real que disposa el professorat universitari per dur a terme el seguiment, també en la pròpia escola, de les pràctiques; així com per poder coordinar-les bé amb el centre.
Una de les figures interessants, que d’alguna manera o altra ha sortit en alguns debats, és la de professorat de primària que també treballa a la universitat, podent esdevenir així un dels bons exponents per tutoritzar les pràctiques de magisteri. Aquesta figura ja existeix, la del professor associat universitari, i també és coneguda per la seva precària situació: cap reconeixement al Departament d’Ensenyament i condicions laborals difícilment assumibles en compaginar les dues feines. Darrerament es planteja una nova situació, que a mi em sembla poca solució, que el professorat que fem docència a la universitat i treballem de mestres de primària reduïm (voluntàriament) les hores a l’escola en proporció a les que fem a la universitat, sense cap avantatja més; potser podria ser un inici del bon camí, però, deixa encara massa aspectes sense resoldre.
Així doncs, potser seria més senzill abans d’efectuar altisonants propostes com el MIR, anar ajustant aspectes més concrets com els que hem comentat (també són més diners evidentment, però segur que no tants com un MIR) que ja se sap en l’actualitat que no funcionen, i que les pràctiques de magisteri deixin de ser com ho han estat durant massa temps, una mena d’aventura on la sort juga un paper destacat i no es garanteix ni que l’acompanyament docent a l’escola i a la universitat siguin els millors possibles.

Josep Maria López Madrid

No hay comentarios:

Publicar un comentario